13 oktober 2009

Konsten att koka soppa på en högst osannolik, ej tillfrågad, förbundskapten


Åsa Linderborg argumenterar på Aftonbladets dräpande Kulturblogg för att Pia Sundhage bör bli svenska herrlandslagets nästa förbundskapten. Det är en spännande tanke. Framförallt är den motiverad.
Sundhage var vice förbundskapten för Kinas damlandslag under VM 2007 och att hon i OS 2008 tog USA:s damlandslag till seger, en prestation som borde fått svenskarna att svälla av stolthet på samma sätt som vi gjorde när Svennis ännu kunde triumfera – vilket är väldigt länge sen.
Sedan fick Tobias Hysén frågan hur han skulle reagera om Pia blev ny förbundskapten:

– Det är så klart att man skulle gå in i det med viss skepsis och tycka att det vore lite konstigt.

Är det verkligen "så klart" det, Tobias? Jag kan absolut köpa motargument men jag fattar inte vaför det är "så klart att man skulle gå in i det med viss skepsis". Om ni också tycker det är "så klart" bör ni läsa Anja Gatu som reder ut varför det absolut INTE är "så klart".

Lagrell har dock vett nog att inte stänga några dörrar. "Pia är en utmärkt kraft" säger han till Nyheter24 idag. Mest troligt är väl att Sundhage aldrig kommer att tillfrågas överhuvudtaget.

Anders Svensson tycker däremot att det är helt rimligt att...Henrik Larsson tar över.

Tillåt mig att asgarva.

UPPDATERAT: Anders Svenssons utspel var en mediekupp. Jag tar raskt tillbaka mitt asgarv.

UPPDATERAT #2: Anders Svensson: "Det var INTE ett skämt". *ASGARVAR*

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar