16 september 2009

Onsdagsläsning: Forum för levande historia, Dylan ställer ut tavlor och Obama kallar Kanye för tönt


# Forum för levande historia är ju, som bekant, en från samtliga håll väldigt utskälld myndighet. Enligt Resumé har nu en författare och doktorand i ekonomisk historia dessutom valt att anmäla myndigheten - och den senaste kampanjfilmen: Middag med Pol Pot - till JO.
Jag skrev en artikel för FiB/Kulturfront
där jag kritiserade FLH , i samband med deras senaste kampanj. Intervjuade i samband med det även tre av våra mest framträdande historiker som samtliga gav myndigheten rejält med stryk. Frågan är nu: hur många blodiga ronder klarar FLH innan de, ursäkta den något ostiga metaforen, tvingas kasta in handduken?

# Veckan roligaste icke-nyhet: Enligt en reporter på ABC-News kallade president Obama i ett privat sammanhang Kanye West för "tönt" (jackass). Journalisten twittrade om saken men tvingas nu be Vita huset om ursäkt.

# Veckans omslag till ansedda tidskiften New Yorker är ritat av konstnären Jorge Colombo. Det hade väl inte varit så anmärkningsvärt i sig, om det inte vore för att han ritat den i sin...iPhone.



# Stefan Eklund på SvD har gjort en fin intervju med Jonas Hassen Khemiri:
Vad tycker du om gamla människor?

Jag är ju själv en gammal tant på många sätt. En stor del av mig är en kulturkofta. Jag är nog den bästa kulturkoftan jag känner. Jag sitter på caféer och läser mina böcker. En del av mig längtar efter att bli gammal, att kunna pusta ut. Jag tänker också på åldrandet i relation till skrivandet. Jag har tittat tillbaka på det jag har skrivit och försökt hitta det där hundraprocentiga, när man var som bäst.
# Bob Dylan ställer ut sina tavlor i Köpenhamn nästa år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar