07 april 2009

Omslagsguiden: Michelle Obama





Magasinsindustrin hoppas desperat att Michelle Obama ska bli den nästa Prinsessan Diana; det vill säga - sälja som smör när hon pryder omslagen. Ad Age har undersökt vad det faktiskt innebär för lösnummerförsäljningen att fronta med Mrs Obama. Resultatet är varierande, visar det sig (se ovan). Följande går att utläsa:

# Det underlättar - tragiskt nog - om magasinet har en svart läsekrets; Essence och Ebony ökade sin försäljning medan New York Magazine minskade sin.

# Är läsekretsen i övre medelåldern är det nog lika bra att skippa Obama. Newsweek, Ladies Home Journal och More - dessa har i regel läsare som inte blir särskilt upphetsade av glammiga personer likt Obama. Satsa på, typ, Laura Bush istället.

# Lägg krut på bilden, men glöm för tusan inte bort rubrikerna. Ladies Home Journal ögonfångare lyder: "Save money at the gas pump". Och detta när de lyckats få med freakin' båda makarna Obama på omslaget...

2 kommentarer:

  1. 0% står det ju på New York Magazine, så "minskade" var kanske att ta i? :)

    SvaraRadera
  2. Det kanske var att ta i, ja.

    SvaraRadera