08 april 2009

Nina Björk är lysande i rutan också

De bästa skribenterna Sverige har i dag är kvinnor, slog det mig. Karolina Ramqvist, Isobel Hadley Kamptz, Åsa Linderborg och kanske framförallt: Nina Björk. Nämn en enda manlig journalist som kommer upp i samma nivå i dag vad gäller stilistisk säkerhet? De lyckas ofta dessutom vara provocerande, nyanserade och intellektuella - samtidigt.

Här söndagens avsnitt av SVT:s kulturmagasin Sverige!; spola fram till 6 minuter och kika på intervjun med nämnda Nina Björk. För att använda ett Bob Hund-citat: "Fan-tastiskt".

3 kommentarer:

  1. Glöm aldrig Katrine Kielos!

    SvaraRadera
  2. Tja: Zaremba, Torbjörn Nilsson, Niklas Ekdal, Per Svensson, Ola Nordebo...

    SvaraRadera
  3. Mia: Jag tycker egentligen inte att jag är i position att kritisera någon av de du nämnder men i förhållande till de kvinnliga skribenter som jag valde att uppmärksamma tycker jag att de du nämner är mer, hmm, flata eller endimensionella. De saknar driv, med visst undantag här för Zaremba. Niklas Ekdal är bara sjukt tråkig.

    SvaraRadera