18 februari 2009

Onsdagsläsning: Aftonbladets resesatsning, Obama öppnar en "hotline" på nätet och Twitter bara växer och växer


# Baksidorna skrev nyligen om Expressens kommande satsning: resemagasinet Expressen Res. I måndags svarade Aftonbladet med sin nya resesatsning. Projektet är en sajt, en bokningstjänst och en tidning som går under samlingsnamnet Destination.se. Första numret av tidningen släpptes i går.
De traditionella resemagasinen ser sig inte hotade av kvällstidningarnas nysatsningar. "Kvällspressen vänder sig till charterturister", säger exempelvis Vagabonds chefredaktör Tobias Larsson till Dagens Media i dag.

# New York Times skriver i dag om Obama-regeringens nya onlinesatsning: recovery.org. De amerikanska medborgarna ska här direkt kunna accentuera vad de gillar och inte gillar med det ekonomiska stimulanspaketet. Tanken är givetvis fin, men ja, sen då? Frågan är vad man de facto gör med "underlaget".

# Hela 47 stycken amerikanska magasin har lagts ner hittills 2009, däribland Domino, Country Home och Wondertime. En ovanligt negativ trend enligt Folio.

# Företaget Cision, världsledande inom kommunikationslösningar, har börjat publicera pressreleaser i sociala medier som Twitter och Netwibes. "Genom att publicera pressreleaser på mikrobloggarna blir informationen tillgänglig till nya målgrupper som aktivt kan kommentera nyheten", säger företrädare för Cision.

# Twitter värderas i nuläget till, typ, 2 miljarder kronor. Miljarder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar