Den brittiske medieanalytikern Jeff Jarvis har skrivit en bok som heter "What Would Google Do" (släpps till försäljningen i dag). På bloggen publicerar Jarvis i dag ett utdrag ur bokens inledning där han förklarar varför det är intressant att ställa just den frågan - Vad skulle Google ha gjort?
Enligt Jarvis är Google det enda företaget i världen som - verkligen - har förstått hur man utnyttjar den internetera vi lever i. Detta tack vare att företaget lärt sig definiera den nya erans nya regler. Exempelvis fattar Google följande:
# Konsumentmakt. 24/7 uttrycks åsikter över hela världen, tillgängliga för alla. Detta ger konsumenterna ett omedelbart inflytande över alla sorters institutioner.
# Koalitioner. Människor kan på ett enkelt sätt i dag, utan att någonsin ha träffats, sluta sig samman och välja att stötta dig - eller gå emot dig.
# Internet = konversation. För företag (alla) är den stora frågan 2009 inte hur de kan marknadsföra sig på bästa sätt utan hur de kan konversera med omvärlden på bästa sätt. "Markets are conversations."
# Användarskapat. Att bjuda in konsumenterna att delta i produktionsarbetet och låta de tycka till, om allt, ger försprång.
# Nätverk. Det handlar om att bygga nätverk.
*****
I dag släpps det första nyhetsbrevet från Olle Lidboms "Medieregistret". Sajna upp dig här. Jag har varit med och knepat och knåpat en del.
*****
Lysande checklista för internetmarknadsföring från Peter Isaksson på Webbkraft AB.
*****
Annika Norlin har startat en blogg som har jätteliten text: om poptexter.
27 januari 2009
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar