05 april 2011
Obama sjösätter miljardkampanj
I går meddelade Barack Obama att han nu inleder sin kampanj för att bli omvald 2012. Noterat:
# Tydligt är att han återigen fokuserar på gräsrötterna: ”Vi öppnar kontor, packar upp och startar samtal med anhängare som dig själv för att hjälpas åt att forma vägen till seger”, meddelade han på sin hemsida och i mail- och sms-utskick.
# ...i kampanjfilmen syns presidenten knappast alls. I stället är det lojala anhängare som pratar om betydelsen av "four more years".
# Jon Stewart tycker att "anhängarna" i filmen är lite väl buttra. Har Obama bytt slogan från "Yes We Can" till "You Know, Whatever", undrar han.
# Och just när det gäller kampanjfilmer är det ju intressant att - även om de har vitt skilda utgångspunkter förstås - jämföra Obamas initiala film med exempelvis Tim Pawlentys, som ju var först ut bland de tunga republikanska kandidaterna att offentliggöra sin kampanj. Pawlentys film påminner mer om en trailer för, säg, en ny Hollywoodrulle med Bruce Willis och Steven Seagal i huvudrollerna.
# Chefstrateg för Obamas omvalskampanj är Jim Messinas. Under två år arbetade han 41 steg från Presidenten och det Ovala Rummet. Fram till valet kommer han i stället att arbeta 1200 kilometer från Vita Huset, i Chicago, där kampanjen kommer ha sitt huvudkontor.
# Sarah Palin, som jag skrev om i Aftonbladet Kultur i november - då hon var en stekhet kandidat - tycks just nu få en allt mer marginaliserad roll inom det republikanska partiet.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar