Välgörenhetsgrävare och gammelmedia gör jobbet, Huffpost sätter en egen rubrik, fixar till bilder, länkar till [källan] och får miljontals träffar. Sedan börjar tusentals amatörskribenter följa storyn på bloggar, Twitter och sajter och tar den vidare för Huffposts räkning.På ett snarlikt sätt, om än i mindre skala, fungerar även min nya uppdragsgivare. Succésajten Huffington Post har för övrigt planer på att expandera avslöjar Katharine Zaleski, utvecklingschef på tidningen:
Vi söker en redaktör i Europa. Storbritannien är en intressant marknad för oss. Vi har den övervägande delen av våra läsare i USA, men en växande andel utomlands.Sedan en vecka tillbaka har Huffington Post startat ett samarbete med lokala gratistidningar i New York. Deras material sänds automatiskt till dem och på någon minut kan HuffPost ge dem fler läsare än de någonsin haft. Ett liknande koncept är väl inte helt otänkbart i Svea inom en överskådlig framtid.
Nej, nu bär det nog av till redaktionen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar