10 juni 2009

Om Krugman och den eventuella ekonomiska vändningen


Spenderade annonspengar dök i USA generellt sätt med 12% under det första kvartalet 2009, rapporterar New York Post. De nationella dagstidningarna tappade 28% av sina annonsintäkter under samma period. För snabbmatsbranschen går det dock åt rakt motsatt håll. Fet och fattig verkar vara, hmm, konceptet 2009 (eller kanske snarare: fattig, men fet!).

Att ekonomin har rasat samman under en längre tid nu och att miljoner amerikaner sedan förra sommaren tvingats lämna sina hem är ju vida känt, frågan är dock om recessionen snart - redan - kan vara över. Intressant och smått "chockerande" är vad Paul Krugman hävde ur sig under ett föredrag i London i går:
I would not be surprised if the official end of the U.S. recession ends up being, in retrospect, dated sometime this summer. Things seem to be getting worse more slowly. There’s some reason to think that we’re stabilizing.
Det här citatet från Nobelprisvinnaren och New York Times-kolumnisten Krugman är särskilt intressant med tanke på att han ju tidigare bestämt hävdat att de mörka moln som hittills tornat upp sig på den ekonomiska himlen enbart varit en försmak av det fruktansvärda åskväder som stundar. Senast i slutet av förra året hävdade Krugman att "vi har framför oss en långvarig depression."

Följ Krugman och läs gamla artiklar av honom här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar