27 april 2009
Real Slim Shady boostar Vibe
Något som svenska tidningar och magasin måste bli bättre på framöver - om de vill överleva på lång sikt - är att klura ut sätt som gör att mervärdet på produkten ökar. Liberala Neo är ett av få magasin som kommit en bit på väg på den svenska marknaden.
Neo har etablerat så kallade Neoevent: debatter, prisutdelningar, föreläsningar, releasefester och så vidare, det mesta ofta direktsänt och refererat på hemsidan. Greppet är briljant i all sin enkelhet, mycket små medel genererar en stor portion uppmärksamhet - särskilt på internet.
Många amerikanska magasin har - givetvis - kommit mycket längre. Ett särskilt lyckat exempel är det renommerade Hiphop-magasinet Vibe som nyligen anordnade sin tredje årliga raptävling (tänk Idol, fast med rappande kids). Potentiella stjärnor fick där chansen att bli bedömda av bland andra Eminem. Alltihop i syfte att i förlängningen öka trafiken till hemsidan, öka antalet användare på det digitala forumet och även, så klart, locka fler prenumeranter. Endast en vecka efter att tävlingen lanserats hade antalet sidvisningar på Vibe.com ökat med över 300%.
Frågan är hur länge det dröjer för den svenska tidskriftsbranchen att på allvar inse värdet av den här nya typen av sätt att kommunicera . Själv är jag övertygad om att det här är en del som på sikt kommer bli avgörande för många av de kommersiella magasinens överlevnad.
*****
RIP:
Läs samlade kommentarer om den överraskande nedläggningen (från bland annat Slate, Business Week och Gawker).
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar