18 mars 2009

Vad ska man ha Salem Al Fakir till?


Nicholas Ringskog Ferrada-Noli har i Nöjesguiden skrivit en lakonisk, dråplig och på det hela taget mycket träffande recension av Salem Al Fakirs nya skiva Austronaut:

"Vad ska man ha Salem Al Fakirs musik till?", frågar sig Ferrada-Noli.

Jag såg Salem Al Fakir intervjuas av Per Sinding Larsen i SVT:s briljanta musiksatsning popcirkus förra veckan. I vanliga fall försöker jag kanske undvika alltför sublima uttryck men: HERREGUD vilken dryg människa.

I morse på
pendeltåget överrumplas jag igen av Salems Al Fakirs osköna nuna, den här gången i Dagens Nyheter. Det som stör mig med Al Fakir är väl kanske främst att han verkar så enormt uppblåst och högfärdig. Jag menar, vem säger saker som:
Med förra skivan började jag berätta någonting. På den här har jag velat fortsätta på den historien eftersom det var ett par sycken som lyssnade på skivan
Och...
Det är klart att det är svårt att sätta sig och skriva om man radar upp fyra grammisar på pianot.
I intervjun berättar han också att han inför det andra albumet enbart blivit "Salem". Han har alltså, i princip, bytt namn. Han förklarar raderandet av efternamnet med att det "utomlands kan ge konstiga associationer". Samtidigt säger Salem - och det är nu det blir intressant mina vänner - om sitt förhållande till musiken att:
 Egentligen tänker jag att jag inte ska tänka alls. Jag vill inte att det ska bli för krystat eller utstuderat.
Det han säger är alltså att han har ett mycket avspänt förhållande till musiken och karriären samtidigt som han suddar ut sitt efternamn när han ska lansera utomlands...Detta alltså för att han inte vill bli förknippad med, ja vad, terrorister?

Puh.

*****


Apropå Nöjesguiden finns min artikel "Kändisakademin", nu på nätet. I dagarna på papper också. Carsten Oliver Bieräugel har gjort illustrationen.

*****

Tinnitus i hjärtat:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar