12 februari 2009

Torsdagsläsning: Vogue frontar med Michelle Obama, grundkurs i Twitter och Buzzmaskinen om "Charging for content"


Michelle Obama är den andra presidenthustrun i historien som hamnar på omslaget av Vogue (Hilary Clinton var först 1998). Typ tredje gången någonsin som en svart person frontar, för övrigt.

*****

För er som inte har greppat det här med Twitter så har New York Times en bra artikel idag som förklarar vad tusan det handlar om, hur Twitter skiljer sig från andra sociala medier samt hur mikrobloggen kan utnyttjas både som journalistiskt verktyg, research-assistent, nyhetskälla, klassiskt tidsfördriv - eller whatever.

*****

Jeff Jarvis om svårigheterna med att ta betalt på nätet:
Charging for content. G’bless ‘em, if they can do it, great. But experience just tells us that it’s hard to charge for content, that charging brings other costs (subscriber acquisition marketing, customer service, churn), that it has other impact (draining Googlejuice and online branding and taking the content out of the conversation), that there is always another competitor who will offer content for free, and that once information is know, it becomes a commodity. [...] Charging is definitely a case of swimming upstream.
*****

I amerikansk media talas det just inte om så mycket annat än den finansiella krisen för tillfället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar