06 februari 2009

Fredagsläsning: e-posten är död, killtidningarna tappar läsare och Sydsvenskan fildelar

# Under Bush era fanns det en regel om att ingen fick vistas i Vita Huset utan kavaj. Det har uppmärksammats att Obama, kanske inte helt oväntat, skiter i den klädkoden. Politicos Ben Smith funderar över vem som blir först in i Ovala rummet med flip-flops.

# Intressant postning från Internet Worlds blogg Digitala Affärer igår: e-posten är död. Internet Worlds Johan Larsson (redaktör) och Magnus Höij (chefredaktör) har tyckt till om huruvida e-posten, inom en överskådlig framtid, går mot en säker död eller ej.

Redaktören (30+):
Den traditionella e-posten är förmodligen redan lika död för alla under 25 som telegrafen. Vad finns det för poäng att skicka något som e-post när man är ständigt uppkopplad mot alla kontakter via sociala tjänster. Segt och onödigt [...] jobbkommunikationerna redan via mikrobloggar och chatt [...] Tack och hej e-post. Det var kul så länge det varade.
Chefredaktören (50+):
Alla 15-åringar ser världen i rosa. Det låter smart att byta ut e-posten mot nya verktyg, men verkligheten kommer snart ikapp den generationen också. I takt med att dessa ungdomar börjar ta anställning börjar de se e-posten som den verkligen är: en enormt smart samlingsplats för det mesta av det man behöver för att hålla sig flytande i en allt mer dynamisk värld.
# Killtidningarna tappar läsare. På tre år har Café tappat 59.000 läsare (-31 procent), Moore 52.000 (-41), och Slitz har förlorat 100.000 läsare (-47).

# Sydsvenskan fattar digitaliseringen bättre än de flesta andra traditionella medier just nu; Sydsvenskan fildelar i detta nu.
Vi tror att vi är det första svenska tidningsföretaget som väljer att göra så här. Varför? För att det är roligt. För att det är relevant med tanke på vad vår satsning handlar om. För att få läsarreaktioner på innehållet redan ”i förväg”, och ta hand om dem på ett vettigt sätt. Men också för att lära oss. Allt förändras, snabbare än snabbt. Vi tänker inte sitta och kolla på. Vi tänker vara med.
# Obama: The first tech-president.

2 kommentarer:

  1. senast jag läste slitz (inte allt för länge sen faktiskt) så var synen på kvinnor i den tidningen fruktansvärd. jag hoppas de tappar fler läsare eller tar sig i kragen, 2009 någon? ska inte heller dra alla över en kam, de andra tidningarna kanske är jättebra?

    SvaraRadera
  2. Att Slitz blir vettig inom en överskådlig framtid är nog ungefär lika troligt som att påven kommer ut som homosexuell. King är väl den enda tidskriften i segmentet som kommer undan med hedern i behåll; även fast deras syn på kön också är väldigt förlegad i många avseenden.

    SvaraRadera