14 januari 2009

"It’s time to pay up."


I en kolumn i New York Times förra veckan fantiserade David Carr om ett slags iTunes för nyheter. Är det inte dags för nyhetsläsarna på webben att börja betala för de ord, de nyheter, som de idag får serverade helt gratis?, frågade sig Carr. Dagen efter reagerade bland annat den inflytelserike medieanalytikern Jeff Jarvis starkt över Carrs utspel samtidigt som han satte fingret på något som kan tyckas rätt så uppenbart men som den gamla skolan ofta missar:
But the real fallacy in Carr’s delusion is that a news story or an opinion, like a song, is unique—that you can’t get it somewhere else and so you have to buy the original. If I can’t get Allentown, the original, I’m not likely to settle for a cover. But if I can’t get Carr’s column about wishing for micropayments, believe me, I can go elsewhere and find plenty more columns and blog posts just like it. And even if Carr had a unique idea here, the essence of it—without guitar accompaniment—can spread without having to hear him sing the tune.
Summan av kardemumman alltså: det går inte att likställa information och nyheter, med konst. För tidningscheferna handlar det framöver om att hitta effektiva lösningar att ta betalt på nätet. Idag finns knappast några givna svar. Vissa pekar på att det är annonsavdelningarna som inte hänger med i utvecklingen medan andra, som Carr, fortsätter tala om nätprenumerationer och "micropayments" för den enskilda läsaren. Kristallklart är hur som helst att det mycket snart måste börja hända mycket mer. För även om läsarna är fler än någonsin rasar, som bekant, tidningsupplagorna och därmed intäkterna.

Att "tänka tvärtom", och satsa på nätdriven journalistik, som Same Same But Diffrent menar, är sannolikt ett steg i rätt riktning.

*****

Om ni som jag i måndags undrade varför Kobra uteblev beror det, såg jag, på konflikten i Gaza. Programmet skulle nämligen vara en special om kulturen i Tel Aviv. Ett "förbluffande" drag av SVT, menar Hynek Pallas.

*****

Arbetslös? Sugen på ett nytt spännande jobb? Klarar du av att "hålla många bollar i luften"? Perfekt, Britney Spears söker nämligen just nu en ny "social media manager". Jobbannonsen här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar