05 januari 2009

Angeläget v.1

Då jag kom på att jag genom att döpa veckobrevet till "angelägna artiklar" begränsar mig i onödan eftersom, som ne.se säger, med "artikel" avses "ett avgränsat stycke text i uppslagsverk, tidning eller tidskrift", kallar jag det bara för "angeläget" så länge.

# Martin Jönsson på SvD:s medieblogg om att han slutar blogga:
Den 1 januari 2009 tillträder jag som ny redaktionschef på SvD. Den rollen, som operativt ansvarig för SvD:s dagliga journalistik, blir svår att kombinera med mediebloggens dagliga branschkommentarer av både tids- och (framför allt) sammanblandningsskäl; därför blir detta inlägg det sista.
...Och Medieverige gråter.

# Nils Schwartz i Expressen om Jonas Gardells överraskande långsamma, ja rent av trista, tv-drama De halvt dolda:
De halvt dolda blir i Simon Kaijser da Silvas regi en rätt blandad upplevelse, pendlande mellan det övertydliga och det outförda, med replikerna halvt dränkta i Leif Jordanssons monotont pumpande musik och med stundtals lite väl andfådda scenväxlingar.
# Andreas Ekström i Sydsvenska Dagbladet om Guillous hantverk: "skrivmaskin bakom succéromanerna". Ekström: "Har du någonsin skrivit på dator?" Guillou:
Jag var i Göteborg och skulle snabbt lämna en text. Jag hade gjort upp med GP-reportern Britt-Marie Mattsson, som påstod att hon hade en skrivmaskin. Men en maskin som icke används beckar igen. Ohjälpligt. Inte ens med min fiffighet och rutin på den här typen av mekanik gick det att göra något åt saken. Så då sitter jag framför den där datorn till slut. Fingersättningen är annorlunda. Det blir pekfingervalsen. Ett a blir tre, jag måste ta bort dem, donk-donk, och en text som i vanliga fall skulle ha tagit fyrtio minuter att skriva tog tre timmar. Och var ändå fylld av felaktigheter som en maskin sedan fick rätta.
Någon som fortfarande ifrågasätter varför Guillou dömer ut fildelare?

# Same same but different om medieåret 2008. Om 2008 - bloggens år, Newsmill, mikrobloggar, Bambuser och en del annat matnyttigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar