22 oktober 2008

Om bekännelser och riskerna med ett alltför gott självförtroende

Baksidorna har från olika håll den senaste tiden fått utstå en del konstruktiv kritik. Främst har den gått ut på att det är för mycket reflekterade och för lite tyckande. Popjournalisten Kristoffer Ahlström intervjuades nyligen på Byt namn! och svarade så här på frågan: - Vad är dina bästa råd för att locka en stor skara läsare? "Jag har över huvud taget varit dålig på att följa de gyllene bloggreglerna - jag är inte särskilt privat eller avslöjande och jag känner sällan något behov av att hoppa på någon eller vara särskilt elak. Jag försökte göra en blogg som var dumsmart." Ungefär så där tänker nog jag också. Det här är varken bekännelsernas eller de snaskiga excessernas blogg. Samtidigt vore det ju trevligt med lite fler besökare (trots att jag ständigt förvånas över att så pass många letar sig hit - omkring 30 unika besökare per dag rör det sig om i snitt). Nåväl, vi får väl se vad som händer.

*****

De flesta verkar ganska överens om att presidentvalet redan är överstökat, att Obama givetvis kommer att segra nu när ledningen är så stor. Jag är inte lika säker. Bradley-effekten bör inte underskattas. Även Obama själv verkar oroad över att de politiska anhängarna börjar luta sig tillbaka nu när spurten just inletts. Så här sa han till CNN efter debatten med McCain i torsdags: "For those of you who are feeling giddy or cocky and think this is all set, I just [have] two words for you: New Hampshire. You know I've been in these positions before where we were favored and the press starts getting carried away and we end up getting spanked. And so that's another good lesson that Hillary Clinton taught me." Bilden här (klicka för att förstora) visar Al Gores slutspurt i valet 2000. Bara dagar innan valet ledde Bush med 4,7%. Den 21 oktober 2000 var ledningen 5,5%. Enligt real clear politics ledde Obama i måndags med 5,2% i den samlade undersökningen. Lägg därtill frågan om huruvida opinionsundersökningarna överhuvdtaget går att lita på; Michael Barone skriver om det här i Wall street journal idag.

För en gång skull får jag nog hålla med McCain: this is so not over.

*****

Förresten anordnar jag en paneldebatt angående presidentvalet på Södertörns Högskola på onsdag om en vecka. Kom ut till Flemingsberg om ni har tid och lust, det kommer bli väldigt bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar