08 augusti 2008

Artikel reas ut

Skrev en artikel om "The Hills" i våras som jag inte lyckades sälja någonstans. Publicerar den nu här i stället:

Välkomna till Hollywoods höjder

När den fjärde säsongen av realitysåpan "The Hills" (MTV) startar i augusti kommer huvudkaraktären Laurens lyxkonsumtion troligen nå nya höjder. "The Hills" utspelar sig i Los Angeles, Kalifornien och ses av miljoner amerikaner varje vecka. En av dem är en presidentkandidat.

En av förra årets hetsigaste kulturdebatter handlade varken om teater, konst, musik eller film utan om, som ni alla säkert minns, en väldigt dyr Hermès-väska. Jag frågar mig huruvida en konsumtionskritisk roman, i stil med Sisela Lindbloms "De skamlösa", skulle ha potential att skapa ett lika stort debacle i det offentliga samtalet på andra sidan Atlanten. Svaret måste bli ett bestämt: nej.

Dock menar vissa att läget för en bred debatt i USA om hysterisk materialism knappast varit bättre. Just nu talas det nämligen, precis som Martin Gelin påpekar i en kolumn i SvD (12/5), mycket om recession "over there". Arbetslösheten skenar och huspriserna faller. Konsumerandet begränsas. Den förre amerikanske centralbankschefen Alan Greenspan uttryckte nyligen till och med att den pågående finanskrisen är den värsta i landet sedan andra världskriget.

Samtidigt som nationalekonomerna lägger pannan i djupa veck och miljoner amerikaner tvingas lämna sina hem är TV-serier om lyxkonsumerande ungdomar, paradoxalt nog, populärare än någonsin. I "Gossip Girl" och "The Hills" (i Sverige på Kanal 5 respektive MTV), som båda uppstått i kölvattnet av megasuccén "The O.C.", följer tittarna varje vecka en handfull ungdomar i tjugoårsåldern som har obegränsad tillgång till pengar, sprit, lyxbilar och märkeskläder.

"The Hills" – som till skillnad från "Gossip Girl" och "The O.C." delvis är verklighetsbaserad – började sändas 2006 och följer Lauren Conrad som arbetar som praktikant på Teen Vogue, och hennes väninnor (som alla ärvt klassiskt vackra utseenden) i Los Angeles, Kalifornien. Vid sidan om intriger, sex och sedvanligt pojkvänstrassel handlar serien till stor del om att skildra karaktärernas exklusiva leverne. Lauren dricker drinkar på extravaganta nattklubbar i den ljumma Los Angeles-natten, Lauren shoppar designväskor och Lauren glider fram i sin nya Mercedes på väg till jobbet. Ett slags "Sex and the city" för en yngre publik, där konsumtionshetsen och bling bling-kulturen är uppskruvad ytterligare ett snäpp.
Låter det underhållande? Enligt Us Magazine sågs det sista avsnittet av den tredje säsongen av knappt fyra miljoner amerikaner. Och serien har inte enbart lockat en yngre publik – tidigare i våras sade den republikanske presidentkandidaten John McCain till Time Magazine att: "I never miss an episode of 'The Hills'".

Troligen hade den amerikanske TV-producenten och skaparen av "The Hills", Adam Divello, bara garvat om någon berättat för honom att flera svenska kulturskribenter förra våren rasade mot kvinnors dyra shoppingvanor i en svensk dagstidning. Skulle Lauren behöva utstå att bli kallad "skamlös" och "gravt omoralisk" bara för att hon har en faiblesse för shopping? Och vilken betydelse har det egentligen huruvida hon shoppar en ny Gucci väska i hög- eller lågkonjunktur? Visst är det ett lyxigt liv men någon måste ju leva det med. Inte sant?

*****

Min blogg ligger efter både Försäkringsbloggen ("en blogg om försäkringar") och Lindas lantbruk ("i den här bloggen möter du ett riktigt svenskt lantbruk") i statistiken. Det känns så där.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar