New York Times Magazine är kanske den tidning i världen som är bäst och snyggast designad. Ofta, nästan jämnt, är omslagen tidlösa (i ordets allra mest exakta betydelse). I dag presenterades en första glimt av deras omgörning. Det handlar inte om några radikala förändringar - "It's not like we're inventing something that has never been done before", berättar redaktören Hugo Lindgren - men tittar man på det nya omslaget känns det nog ändå som att det hänt ganska mycket.
När jag förra året intervjuade Arem Duplessis, chefsdesigner på just NY Times Magazine, och bad honom ge sitt allra bästa tips till den formgivare som vill boosta sitt magasin svarade han:
Fight the good fight. Articulate your ideas in a clear and concise way and don’t be afraid to stand up for them.Och exakt det här känns mycket som styrkan med hans egen tidning. Formen bottnar i mycket precisa idéer och inget, som det brukar heta, lämnas åt slumpen.
The Cutline berättar mer ingående om vad som är nytt med omgörningen.
Och här finns en längre föreläsning med Arem Duplessis där han berättar om hur formgivarna på tidningen arbetar.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar