24 september 2010

Håkan Hellström-fredag!


# Håkan Hellström släpper som bekant nytt album snart. Nya singeln Saknade te havs låter låter lite som en blandning av Gyllene tider och Byrds (själv gillar jag nästan River en vacker dröm bäst).

# I senaste numret av Filter, som landade i min brevlåda i dag, finns en lång intervju med Håkan. Ska försöka ta en jobbpaus någon gång i helgen och läsa.

# En Håkan-intervju som jag däremot har läst är den i senaste numret av fantastiska Bon. Där avslöjar han bland annat att han röstar på Miljöpartiet, att en låt som får honom att må bättre är Cycles med Frank Sinatra och att han gillar konstverket med "den där grindpojken du vet. Med äpplet, som sitter och gråter, han får inte slanten." Först trodde jag att han menade den här, av Jenny Nyström, men den pojken sitter ju inte. Vet ni vilken tavla han syftar på?

UPPDATERAT: Musiktidningen Novells redaktör Anton Gustavsson hjälper mig att lista ut vilken konstverk det rör sig om. Jag ba: så klart!

# I senaste numret av Vi Läser finns också där en intervju där Håkan pratar om sina favoritböcker: Allt med John Steinbeck, John Ajvide Lindqvists Människohamn, Snabba Cash, Across the Great Divide om The Band, Please Kill me, om punken och Woody Guthries Hela härligheten.

# Boken PS. Lycka till i kväll släpps också snart. Det är Håkan Hellströms bok om sig själv. Mycket mer bild än ord, som det verkar.



# Även de nya
numren av Sonic och Café har - givetvis - Håkan omslaget.

5 kommentarer:

  1. jag trodde jag visste vilken tavla det där var, min farfar hade en sådan. "grindslaten" heter den:

    http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/88/Grindslanten.jpg

    dock stämmer ju inte den heller in på beskrivningen riktigt. hmm.

    SvaraRadera
  2. Jodå, det är den han menar. En annan gjorde mig medveten om det också (kolla uppdaterat).

    SvaraRadera
  3. Hehe. Frågan är ju hur jag inte kunde veta. Tydligen hade min farfar och farmor också den där tavlan. Det verkar f.ö alla far- och morföräldrar i hela Sverige haft. Gått mig förbi helt, även om jag iaf kände igen den när jag fick länktipset.

    SvaraRadera
  4. haha, så är det säkert. den är nog lika populär som gråtande barnet(n?) eller fiskargubben.

    SvaraRadera