30 augusti 2010

Måndagstelegram: Björk, Magnus Linton och det snyggaste amerikanska magasinsomslaget


# Nu ska årets snyggaste amerikanska magasinsomslag koras. The National Magazine Awards har utsett finalisterna. Min favorit till vänster här, från News & Business-kategorin. Så amerikanskt och stilrent. Pur perfektion.

# 12 november har Cornelis - filmen om den svenska musiklegenden - premiär. Enligt filmens storyline "främst en berättelse om en man som hela sitt liv sökte efter kärlek och bekräftelse." Prognos: En eventuellt putslustig Johan Glans kan bli filmens stora besvikelse. Trailern här.

# Jag begav mig i går kväll till Polar Music Talks på anrika biografen Grand här i Stockholm. Drack ett glas champagne och käkade några specialkomponerade canapéer. Behållningen var dock inte detta utan intervjun - eller samtalet - mellan Björk och världens kanske mest exklusiva journalist, The New Yorkers Sasha Frere-Jones. Jag recenserar och återger intervjun i dagens Metro. Några samtida popband och artister som Björk refererade till, förresten: Destinys Child, Beyonce, Grizzly Bear och Animal Collective.

# Magnus Linton (författare och en av mina främsta journalistiska förebilder) och Eric de la Reguera (DN:s korrespondent i Latinamerika) käftar om knark. Mycket läsvärt. Linton är just nu aktuell med sin bok Cocaina.

# Min kära vän
Jonas Jonsson har äntligen släppt sitt debutalbum. Ni kan köpa det här. Det låter fantastiskt. Behållningen ligger främst i texterna. Där finns ett djup som är ovanligt inom popmusiken på 10-talet. Sällsynt begåvat och genuint, alltså. På det sättet är det också ett viktigt album.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar