11 juni 2010

Fredagsläsning: Filter vaskar guld, NY Times om lattepappor på Söder och Michael Silverblatt i The Believer


# Resumé rapporterar om något rätt ofattbart: Reportagetidningen Filter mer än fördubblar antalet läsare från 23 000 till 50 000, enligt senaste Orvesto Konsument. Även samhällstidningen Fokus noteras för 53 000 läsare - en ökning med 26 procent.

Detta samtidigt som jag tycker att Filters långa reportage i de två senaste numren varit tveksamma på flera sätt. Christoffer Frimans text om Bingo Rimér och Katrin Zytomierska, exempelvis, är ju inte dålig på något sätt, men ämnet? Och nej, "Historien om Bingo och Katrin" är inte intressant. Vad näst? "Historien om Fadde Darwich"? Ovärdigt Filter, enligt min mening.

# Det här är väldigt roligt! New York Times har besökt Södermalm: "For Carlos Rojas, 27, a Swedish-Spanish entrepreneur who runs one of a host of new father groups campaigning for more paternal say at home, that is not enough. His 2-year-old twin sons, Julian and Mateo, call him Mama."

Läs hela artikeln: In Sweden, the men can have it all.

# Intressant detta, framförallt ur ett journalistiskt perspektiv: intervju om intervjuande med Michael Silverblatt i The Believer.

Silverblatt är liksom helt rätt person på temat också då han genomfört drygt 1200 intervjuer under sitt yrkesverksamma liv. Däribland John Irving, Tom Wolfe, Toni Morrison, Joan Didion, Kurt Vonnegut, W. G. Sebald, och John Ashbery. Okej meritlista.

# I dag börjar som bekant fotbolls-VM. I går natt låg jag och min vän C uppe och kollade på VM-krönikan från 1994, drack Brooklyn och vältrade oss i det depraverande faktum att Sverige inte är en av de deltagande nationerna.

Här finns förresten Åsa Linderborgs dugliga politiska guide till världens fetaste idrottsevenemang. Det där med att fotboll faktiskt också är kultur och politik (!) tycker jag dock kan bli både tjatigt och överdrivet emellanåt. Jag är inte särskilt imponerad av Erik Niva, kort sagt.

2 kommentarer:

  1. Niva är inte ens en sämre Bank. Han är Lasse Anrell i en lite för stor Bank-kostym. Lite lagom magsura analyser och åsikter framförda med en och annan konstpaus.

    SvaraRadera
  2. Alla sportjournalister på Aftonbladet är ju så sjukt gubbiga och självgoda. Tänker mig att deras bastukvällar kan vara lite obehagliga. Erik Niva verkar vid sidan av detta dessutom lite präktig. "Jag har patos." Sportens Marcus Birro, liksom. Det kan jag störa mig lite på. Präktigheten.

    SvaraRadera