02 september 2009

Onsdagsläsning: Amelia Lester, svenska musikscenen och trovärdighetstapp för Spotify


# Resumé skriver om hur Microsoft ersatte en svart man med en vit man på en reklambild. Kolla bilderna här. Ofräscht, milt uttryckt.

# Amelia Lester är lika gammal som undertecknad (26 jävla jordsnurr) och ny managing editor (redaktionschef) på världens kanske mest prestigefyllda tidskrift: The New Yorker. Vad då åldernoija?

# Det händer spännande saker på den svenska musikscenen nuförtiden: El Perro del Mar (som var väldigt, väldigt bra på Popaganda), Anna Järvinen och Victoria Bergsman (som Johan Wirfält lyfter till skyarna och intervjuar här) - till exempel. Blev dessutom väldigt sugen på Theodor Jensens senaste album efter att ha läst recensionen i DN i morse.

# Dagens kändisspotting: Mauro Scocco på Kungsbron.

# Zlatan, som nu nätar i världens bästa klubblag och därmed förhoppningsvis tystar alla stolliga kritiker för gott, gav TV4 Sport tittarrekord när han gjorde premiär i La Liga.

# Jag har alltid försvarat Spotify, men när de plockade bort hela Bob Dylans katalog häromveckan blev jag rätt irriterad. Dessutom har ju mängden reklam ökat rätt mycket under sommaren (en helt väntad utveckling förvisso). Frågan är nu följaktligen om det kanske är dags att börja prenumerera? Men, som Eric Rosén skriver:
Hur mycket kan man ta bort och fortfarande vara trovärdig när man säljer sin produkt? Och kommer det komma en förklaring sen om att 99 spänn inte räcker långt och nu har vi en större katalog och då blir det 199 i månaden som gäller eller 299 i månaden så nu får ni teckna dyrare abonnemang.
Tänkvärt, sannerligen.

4 kommentarer:

  1. Jag har faktiskt lite svårt att uppröras över Microsoft-grejen. Polen har väldigt få afropolacker (den mest kände är fotbollsspelaren Olisabede) och att landsanpassa marknadsföringen tycker jag faktiskt inte är särskilt upprörande. Jo Photoshoparbetet är dåligt gjort, men jag uppfattar inte att du är besvärad av det utan något slags kolonialismreflex?

    SvaraRadera
  2. Kolonialismreflexen, exakt. Alltså skulle bilden med den svarta mannen vara allt för svårhanterlig för den polska befolkningen, eftersom det bor få svarta människor i landet, menar du? "En svart man i reklamen, nej, det där företaget får vi nog undvika framöver." Det är väl ungefär så som de ansvariga tänkt och det sättet att resonera skulle jag nog säga tangerar någon form av rasism.

    SvaraRadera
  3. Inte "svårhanterlig" – men reklam som inte visar eller anspelar på sin målgrupp är direkt dålig reklam.

    Din argumentation bygger på "neger i reklam" inte "människa i reklam". Därmed är det du som faller på rasism-kortet.

    SvaraRadera
  4. Då är ju huvudfrågan egentligen vad motivet var till att plocka bort den svarta mannen? Jag tror att Microsoft resonerade "neger i reklam" och inte "människa i reklam". Och just därför menar jag att det är ofräscht. Att de bad om ursäkt tyder också på det tycker jag. Hade Microsoft däremot sagt att: "Nej vi tänker inte be om ursäkt, vi resonerar - som alltid - utifrån "människa i reklam." Då hade min inställning, åtminstone delvis, varit annorlunda.

    Men sen handlar ju diskussionen om ideal kontra verklighet också. Jag tror att du är mer realist än idealist när det gäller reklam än vad jag är helt enkelt.

    SvaraRadera