25 maj 2009

Måndagsläsning: Amerikanska komiker väntar på snedsteg från Obama, Anna Odell-debaclet och du är vad du äter


# Martin Gelin uppmärksammar amerikanska komikers svårigheter att driva med Obama; via The Economist:
David Letterman, a talk-show host, describes him as "cogent, eloquent, and in complete command of the issues" and sighs: "What the hell am I supposed to do with that?" The new president is "not fat, not cheating on his wife, not stupid, not angry and not a phoney", complains Bill Maher, another small-screen joker. Chris Rock, a stand-up comic, likens Mr Obama to Brad Pitt. "There’s no Brad Pitt jokes," he told CNN. "You know, what are you going to say? ‘Ooh, you used to have sex with Jennifer Aniston. Now you have sex with Angelina Jolie. You’re such a loser’."
# Dan Jönsson säger det mesta som behövs sägas om Anna Odell-debaclet:
Affären Odell är för mig ett ovanligt pedagogiskt exempel på hur samtida politisk konst ställer sig i vägen för just den politik den säger sig bedriva. Anna Odell ville få i gång en diskussion om psykvården, men allt hon fick var en reaktionär, moralistisk konstdebatt.
Jag önskar att min gode vän Marcus Abrahamssons examensarbete, en jäkligt smart uteservering, fått en bråkdel av den uppmärksamhet Odell fått. Har det gått en enda dag utan att Odell-debatten lyfts i DN Kultur de senaste två veckorna? Knip igen ett tag nu.

# När jag ändå är igång med vänhyllningar: min talangfulla vän Jonas Jonsson är frontfigur i ett lika talangfullt popband som heter Bedroomeyes. I det kommande numret av det japanska indiemagasinet Merci Magazine publiceras en intervju med Jonas, som just nu arbetar på sitt debutalbum. Magasinet marknadsför sig också smart via (bland annat) Youtube här. En jäkligt smart teaser - finns det svenska magasin som gjort samma grej? Inte vad jag vet.

# Du är vad du äter! Bartender (junkfood!):


Snickare (kött och sprit!):

Fler roliga exempel här.

# Jonas Leijonhufvuds medieblogg Dagens Nyheter verkar ha stagnerat och är, för övrigt ändå, småtrist. Ryker nu från mitt RSS-flöde.

# Från Mindpark via Thomas Baekdal:

Det handlar om en visualisering av hur mediekonsumtionen förändrats från 1800-talet och fram till idag. Lysande, på flera sätt.

# Avslutningsvis: Det går framåt för min egen del just nu vilket så klart är roligt. I Nöjesguiden nr 6 (ute snart) har jag gjort ett stort jobb tillsammans med grymma chefredaktören Margret Atladottir, jag fortsätter jobba deltid åt Sveriges giftigaste medieanalytiker Olle Lidbom (Vassa Eggen) och den första juli påbörjar jag ett journalistvikariat på allmännyheterna på Nyheter24. Även andra intressanta frilansuppdrag fortsätter att ramla in. Inför hösten bollar jag just nu mellan olika alternativ - intresserad av att arbeta med mig? - maila: kellmanlarsson@gmail.com.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar