21 maj 2009

En parkbänk på Nytorget


Fotografen Jonas Berglund råkar bo med utsikt mot Nytorget på Södermalm i Stockholm. Under ett år fotograferade han en och samma parkbänk från sitt fönster. Han ville ta reda på vilken funktion en parkbänk fyller och hur dess besökare uppträder. "Det är lika mycket ett antropologiskt projekt som ett konstnärligt", säger Berglund till DN På Stan.

Ingen av de som figurerar på bilderna har varit medvetna om att de fotograferats vilket givetvis varit en förutsättning för hela projektet. De 40 bästa av de sammanlagt 40.000 bilderna kommer att visas på Café Hängmattan fram till den 11 juni.

Bilden på den lilla pojken från utställningen fick mig att tänka på ett särskilt stycke ur Astrid Lindgrens Mio Min Mio:
Jag kände mig så ensam. Jag gick och satte mig på en bänk i Tegnérlunden. Där fanns inte en människa. Alla hade gått hem för att äta middag. Det var skumt i parken och det regnade lite. Men i husen runtomkring lyste det överallt. Jag kunde se, att det lyste i Benkas fönster också. Nu satt han där och åt ärter och plättar till sammans med sin pappa och mamma. Jag fick för mig att det satt barn tillsammans med sina pappor och mammor överallt där det lyste. Det var bara jag som satt här ute i mörkret. Ensam.
Se fler bilder och läs mer om Jonas Berglunds tankar kring utställningen här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar