27 februari 2009
Magasinskulturen på hyllorna
Ser det rörigt ut? Tro't eller ej, men det finns (givetvis) en genomtänkt struktur. Bilden är tagen från en klassisk tidningskiosk-hylla i norra London.
De billigaste tidningarna är placerade längs fram så som: Nuts och Zoo (eftersom de säljer mest). Dock har kioskägaren smugit in Vogue, Dazed och i-D ibland lågpristidningarna; detta för att konsumenten ska få en omedelbar känsla av glamour. Inplastade titlar får trängas längst bak. Även titlar som kioskägaren av erfarenhet vet att konsumenten ofta bläddrar igenom men sällan köper (ofta på grund av det dyra priset) hamnar längst bak. En yta på hyllan ska också tilltala de som inte vet vad de söker, en brutal mix av segment och titlar där helt enkelt.
Tittar man på just den här bilden tycke jag också att det är ganska tydligt att i-D medvetet skapat ett omslag som syftar till att sticka ut bland mängden på hyllan just. Och det lyckas de onekligen ganska bra med.
*****
Kristian Luuk tar över På spåret. Ett lika briljant som naturligt val.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar