15 maj 2008

Thente och läskeblasken

Jonas Thente skrev (som vanligt) helt lysande I DN igår om det vidriga i att företrädare för det styrande skiktet i Stockholm (m) ger det det österrikiska läskedrycksföretaget Red Bull tummen upp att arrangera en flygshow av den fetare kalibern i sommar.
"Red Bull kladdar ner Gamla Stan" och "Staden förvandlas till gigantiska reklamplatser för läsk" menar Thente. Dessutom kommer stora delar av centrala stan att spärras av under spektaklet. Och för att huvudstadsborna ska få tillträde till (sin egen) stad under helgen får de snällt betala från 350 till 9300 kronor (beroende på hur förstklassigt de vill sitta) i inträdesavgift. För de som inte har några pengar, eller helt enkelt inte har lust att sponsra Red Bull, får finna sig i att staden inte är tillgänglig för dem under helgen.

Jag diskuterar bland annat tillgänglighet i det offentliga rummet med några välsmorda debattörer i det senaste nr av Tidningen Kulturen.

2 kommentarer:

  1. Intressant läsning. Kan du länka till din alkberg-intervju förresten, har ännu inte läst den.

    SvaraRadera
  2. Den finns tyvärr inte på nätet av någon märklig anledning.

    SvaraRadera