30 maj 2008

Ett litet lovtal

Vassa eggens lista på Sveriges 5 tråkigaste kultursidor får mig inte att nicka instämmande. Även om jag å andra sidan inte lägger pannan i djupa veck heller. Min främsta invändning är nog att Dagens Nyheters Kulturdel kniper förstaplatsen på tråklistan. Möjligen - förhoppningsvis - har Vassa eggen ändrat inställning sedan 2006. Kika exempelvis på dagens kulturbilaga i Thorbjörn Larssons blaska:

- Lotta Olsson gör en, kort sagt, underhållande sågning av Thomas Bodströms debutroman "Rymmaren". "Men det svåraste med 'Rymmaren' är ändå språket. Bodström är, lindrigt uttryckt, ingen stilist. Själv stirrar jag länge på sådant som 'de mörka, nästan klotrunda blodfläckarna'. Den tredimensionella bilden stannar kvar på näthinnan. Som bowlingklot av blod, då?"

- Fredrik Strage klär av Gene Simmons i nöjeskrönikan. Kvar står han där Gene efter att Strage satt punkt: naken, med sminket utkletat i ansiktet, förvandlad till en reaktionär best. "Gene Simmons har sagt att alla som protesterar mot Irakkriget kan lapa hans pung, att islam är en avskyvärd kultur och att en kvinnas makt är helt beroende av hennes förmåga att attrahera män."

- Agnes af Geijerstam skriver om digital dubbelmoral. Intressant och initierat om manipulerade omslagsbilder (bilden: Time Magazines kraftigt svärtade omslagsbild på OJ Simpson 1994).

Och då har jag ändå inte nämnt Jonas Thentes förträffliga text om den nya tidskriften Atlas Litterära Tillägg.

*****

Hörde att Tidningen Kulturen lägger ner pappersversionen. Trist.

*****

Torbjörn flygt och Martin Gelin tjafsar lite om USA.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar