The New Yorker, som ofta kallas världens bästa tidskrift, lyckas ofta vispa igång debatter enbart tack vare sina omslag. I mitten av juli pryddes omslaget av Michelle och Barack Obama utklädda till beväpnade (muslimska) terrorister. New Yorkers redaktör David Remnick menade då att omslaget var en "attack på missuppfattningar och fördomar om Obama" och att eventuella kritiker borde lära sig stava till ironi. Många andra uppfattade det enbart som osmakligt.
Det kommande omslaget (20 oktober) tar tidskriften återigen, som någon kommenterade: i från knäna (klicka på bilden för att få den förstorad). Eat the press kommenterar så här: "The New Yorker is apparently not done with covers bent on freaking us out — this week's version by Robert Risko, called 'Red Death this Week,' has to rank up there with their most disturbing covers the magazine has ever published. The point isn't hard to see — unless you're one of those stockbrokers — but in case you missed it, 'red' is the color of financial ruin and 'death' means that Wall Street as we know it is in its last bloody, gasping throes of existence."
Omslag likt dessa, kommenterade Remnick vid något tillfälle, publiceras inte alls i syfte att dra till sig uppmärksamhet.
Av någon anledning är jag inte övertygad.
15 oktober 2008
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Hej Johan! Att döma av ditt senaste inlägg (dock första gången jag läser din blogg, hamnade här via Sydsvenskans kulturblogg) så borde du ha valt att se en bild på Jesus - dina omslagsexempel visar verkligen på hur starka bilder kan vara!
SvaraRaderaJag hade ändå valt att hålla i ett plagg Eva, de spännande New Yorker-omslagen till trots.
SvaraRadera